Jackson Pollock for the first time in Florence – By Sergio Risaliti

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Jackson Pollock
Jackson Pollock
Sergio Risaliti, Art Historian
Sergio Risaliti
Art Historian

For the first time, Florence pays homage to Jackson Pollock (1912 – 1956), one of the great protagonists of world art of the XX century, the artist who broke the rules of Western figurative art, tearing apart the last stronghold of Renaissance perspective.

The city will make this tribute by ideally comparing the American artificer’s work with that of another titan of universal art, Michelangelo Buonarroti (1475-1564). This year indeed marks the 450th anniversary of his death. The idea for this exhibition was born while studying a series of the American artist’s drawings held at the Metropolitan Museum of New York, which Katharine Baetjer had already published in 1997 on the occasion of a temporary exhibition the great American museum had organised and dedicated to Pollock’s work notebooks and his relationship with the ‘old masters’. In these precious notebooks – Sketchbooks I and II – Pollock was very impressed with the images of the vault of the Sistine Chapel and the Last Judgement. Pollock become acquainted with these masterpieces of the Italian Renaissance during his studies under Thomas Hart Benton, one of the great protagonists of American painting in the first half of the XX century. Benton was indeed a great admirer of Michelangelo. Pollock, however, went beyond the exercise of making academic copies of the masterpieces of Renaissance art, Michelangelo in the case in point. The drawings on show indeed show his involvement in studying anatomies and musculatures in order to express sentiments of sweetness and grace, as well as tension and power, suggested by the recesses and projections of the human body. It is here that we can grasp the bases of Pollock’s abstract compositions; here the artist is searching for his language, which will lead him beyond the European figurative tradition. Pollock introduced a totally new way of painting, departing from the profound comprehension of the great artistic personality of Michelangelo and the sublime tragic dimension of his work.

Jackson Pollock - la Figura della Furia

 

 

Promosso da Comune di Firenze

 

 

Palazzo Vecchio (Sala dei Gigli and Sala della Cancelleria), Piazza della Signoria 1, Firenze;
Complex of San Firenze (Sala della musica), Piazza San Firenze, Firenze.
www.pollockfirenze.it

 

Italiano

Per la prima volta Firenze rende omaggio a Jackson Pollock (1912 -1956), uno dei grandi protagonisti dell’arte mondiale del XX secolo, colui che ha scardinato le regole dell’arte figurativa occidentale dissolvendo gli ultimi baluardi della prospettiva rinascimentale, e lo fa accostando idealmente l’opera dell’artefice americano a quella di un altro titano dell’arte universale, Michelangelo Buonarroti (1475-1564) di cui proprio quest’anno si celebra il 450° anniversario della morte. L’idea di tale esposizione è nata studiando una serie di disegni dell’artista americano conservati al Metropolitan Museum di New York, già pubblicati nel 1997 da Katharine Baetjer in occasione di un’esposizione temporanea organizzata dal grande museo americano e dedicata a dei quaderni da lavoro di Pollock e alla sua relazione con gli ‘antichi maestri’. In questi preziosi taccuini da disegno – Sketchbooks I, II – Pollock risulta fortemente impressionato dalle immagini della volta della Cappella Sistina e del Giudizio universale.

Pollock aveva avuto occasione di conoscere alcuni capolavori del Rinascimento italiano durante il suo apprendistato presso Thomas Hart Benton, uno dei grandi protagonisti della pittura americana della prima metà del ‘900. Benton era infatti un grande ammiratore di Michelangelo. Pollock andò però oltre l’esercizio della copia accademica di capolavori dell’arte rinascimentale e nella fattispecie di Michelangelo. I disegni in mostra manifestano, infatti, il coinvolgimento da lui riposto nello studio delle anatomie e delle muscolature, così da esprimere sentimenti di dolcezza e di grazia, ma anche di tensione e potenza, suggerite dalle rientranze e dalle sporgenze delle belle forme del corpo umano.

È qui che possiamo cogliere le basi delle composizioni astratte di Pollock, qui l’artista è alla ricerca di quel suo linguaggio che lo porterà oltre la tradizione figurativa europea.

Pollock introdusse un modo totalmente nuovo di dipingere, partendo dalla profonda comprensione della grande personalità artistica di Michelangelo e della sublime tragica dimensione della sua opera.

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