Armida Nardi Games of shadows and lights

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By Luca Verrone Art Critic

We live, paraphrasing the title of a recently successful book, in an age of “sad passions”, depression, confusion, loss of sense, and in this age we encounter the paintings of Armida, that are filled with color, shapes that seem to escape from the canvases and expand in the environment that hosts them. Our technological rooms, sorted and furnished in a melancholic way, frantically armored, isolated in anorexic buildings, isolated in toxic neighborhoods, isolated in delusional towns, slowly animated by shapes and glimpses of light in the paintings.

Armida “Pupa” Nardi
Armida “Pupa” Nardi

If in order to go forward we need to go back, “reculer pour advancer” (the French say), if every new thought requires revisiting the past, if the Renaissance comes from the rediscovery of the classical world to propose a new vision upon the world, Armida truly takes us back, to the origins, to Mother Earth and its deep valleys, to the rocks and sand, to discover her subtly colored, resplendent wherever the light penetrates. Knowledgeable landscapes and paintings, the canvasses open before us a game of shapes, colors, underground lights and mysteries where life begins to throb even before the organic forms in the quiet beauty of the material.

We are brought back into the womb of mother earth before everything starts, to the raw material (the Indo-European root “mat” of matter is the same as “mater mather mutter”), which appears curvy, colorful, sensual. If we look closely at these works, we see that they illustrate a geology of the soul, which leads us to our personal depths, to our inner vital games of shadows and lights.

Studio Pupart
Piazza dei Giudici 4/5 Firenze
Phone: 338 6306628 – 055 9060126
www.armidapupanardi.it

Italiano

Viviamo, parafrasando il titolo di un recente saggio di successo, in un’epoca di “passioni tristi”, sicuramente di depressione, di confusione, di perdita di senso, ed ecco i dipinti di Armida, carichi di colore e di forme che sembrano debordare dalle tele ed espandersi nell’ambiente che le ospita.

Canyon ​22, Oil on Canvas, ​9​0x​9​0 cm ©2011 Armida "Pupa" Nardi
Canyon ​22, Oil on Canvas, ​9​0x​9​0 cm ©2011 Armida “Pupa” Nardi

Le nostre stanze tecnologiche, malinconicamente ordinate ed arredate, paranoicamente blindate, isolate in edifici anoressici, isolate in quartieri tossici, isolate in città deliranti, vengono lentamente animate dai momenti di forme e di luce dei dipinti. Se per andare avanti è necessario indietreggiare, “reculer pour avancer” (dicono i francesi), se ogni nuovo pensiero richiede una rivisitazione del passato, se il Rinascimento parte dalla riscoperta del mondo classico per proporre una nuova visione del mondo, Armida ci porta veramente indietro, alla Archè, alla Madre Terra ed alle sue profonde valli, alla roccia ed alla sabbia, per scoprirla sottilmente colorata, risplendente ove penetra la luce. Paesaggi e insieme dipinti informati, le tele aprono davanti a noi un gioco di forme, colori, luci sotterranee e misteri in cui la vita comincia a palpitare prima ancora che in forme organiche, nella silenziosa bellezza della materia. Siamo ricondotti nelle viscere della terra madre prima che tutto inizi, alla materia prima (la radice indoeuropea “mat” di materia è la stessa di “mater mather mutter”), che appare sinuosa, colorata, sensuale. Guardando a lungo queste opere ci accorgiamo che illustrano una geologia dell’anima, che ci portano alle nostre personali profondità, ai nostri interiori vitali giochi d’ombre e di luci.

Canyon 48​, ​Oil on Canvas, 80x60 cm ©2011 Armida "Pupa" Nardi
Canyon 48​, ​Oil on Canvas, 80×60 cm ©2011 Armida “Pupa” Nardi

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