Gaitonde An artist for the soul

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By Niccolò Lucarelli – 

At the Peggy Guggenheim Collection in Venice, the first Italian retrospective dedicated to Indian artist

Gaitonde. Painting as a process, painting as life, curated by Sandhini Poddar, is the first Italian exhibit dedicated to the Indian artist, who devoted his whole existence to painting; an existence not lived on the edge, but still in a somber solitude, with little attraction towards fame.

V. S. Gaitonde - Senza titolo, 1955 -  Photo Florian Biber
V. S. Gaitonde – Senza titolo, 1955 – Photo Florian Biber

At the beginning of his artistic journey, in between the end of the forties and early fifties, Gaitonde dedicates himself to the figurative style, particularly taking inspiration from the abstract Modernism technique of Paul Klee, and from the Fauvism of Roualt and Matisse. Paintings and watercolors are characterized by a wide variety of colors and by the prevalence of the geometrical lines, which on a compositional level regards the painting and the miniature of the Indian tradition, either for the formalism of the figure with well-defined contours, or for the chromatics, for which it is used an intense yellow. A mythical silence permeates lines and colors, a spiritual painting imbued with the Indian culture and spirit, though accompanied – as the painting of Gaitonde matures – also by the cinema, literature and International Theater, the classical Western music. In the late fifties, Gaitonde moves away from the inspired by Klee abstract, embracing a non-figurative style in order to explore all his infinite possibilities. A recurring element in his painting is the circle, its perfection compared by the artist with silence, and which the Zen philosophy considers as the supreme experience, the only one that allows us to perceive ourselves and become in harmony with the universe. If his large canvases formally recall of Pollock and Rothko, they are far from their conceptual point of view. Gaitonde recounts the story of the twentieth century, the anomalies of a transitional century, that is looking for a balance challenged by modernity, but that could be restored by ancient wisdom. Unlike American colleagues from the sixties and seventies, convinced that painting is the representation of humanity’s dramas, Gaitonde leaves a far more positive message, confident that painting should strive for inner peace and convinced by the need to free your mind of any preconceived thought in order to eliminate the idea of time passing and in doing so, perceiving eternity. 

Italiano 

Gaitonde. Pittura come processo, pittura come vita, curata da Sandhini Poddar, è la prima mostra italiana dedicata all’artista indiano, il quale dedicò alla pittura tutta la sua esistenza, vissuta non esattamente ai margini, ma comunque in sobria solitudine, poco attratto dalla fama. All’inizio del suo percorso pittorico, tra il finire degli anni Quaranta e l’inizio degli anni Cinquanta, Gaitonde si dedica alla figurazione, ispirandosi in particolare alla tecnica del Modernismo astratto di Paul Klee, e del Fauvismo di Roualt e Matisse. Tele e acquerelli caratterizzati da un’ampia varietà di colori e dalla prevalenza di linee geometriche, che a livello compositivo guardano alla pittura e alla miniatura della tradizione indiana sia per il formalismo della figura con i contorni ben netti, sia per il cromatismo, per il quale spicca un giallo intenso. Un mitico silenzio permea linee e colori, una pittura spirituale intrisa della cultura e del sentire indiani, affiancati però – mano a mano che la pittura di Gaitonde giunge a maturazione -, anche dal cinema, la letteratura e il teatro internazionali, la musica classica occidentale.

Sul finire degli anni Cinquanta, Gaitonde si allontana dall’astrattismo ispiratogli da Klee, aprendosi ad una pittura non figurativa per esplorare tutte le sue infinite potenzialità.

Elemento ricorrente nella sua pittura è il cerchio, la cui perfezione l’artista paragona al silenzio, e che la filosofia zen considera l’esperienza suprema, ovvero l’unica che permette di percepire se stessi e di entrare in armonia con l’universo.

Le sue tele di grandi dimensioni se formalmente ricordano Pollock e Rothko, ne sono lontane dal punto di vista concettuale. Gaitonde ci racconta il Novecento, le anomalie di un secolo transitorio, alla ricerca di un equilibrio che la modernità ha messo in crisi, ma che la saggezza antica potrebbe ripristinare. A differenza dei colleghi americani degli anni Sessanta e Settanta, convinti che la pittura sia la rappresentazione dei drammi dell’umanità, Gaitonde lascia un messaggio ben più positivo, sicuro che la pittura debba tendere alla quiete interiore e convinto della necessità di liberare la mente da qualsiasi pensiero preconcetto per annullare l’idea del tempo che scorre e così percepire l’eternità. 

www.guggenheim-venice.it

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