Dal 5 al 13 novembre 2022, la città di Firenze invita il pubblico al Festival dei Popoli, un’opportunità di stimolare un dialogo rispetto alle sfide comuni della nostra era attraverso documentari. Cento documentari raccontano le sfide del futuro, con un’attenzione particolare al clima e all’ambiente, con immagini di grandi registi tali che Guzman e Herzog. Storie delicate e importanti tali che il G8 di Genova, gli operai della GKN, seguite da storie dell’isolotto con un focus su Firenze e la vita di Margherita Hack, sono tutte partecipe di questo progetto.

Il programma presenta le opere del Concorso Internazionale (18 inediti in Italia), del Concorso Italiano (7 inediti nazionali di giovani talenti nel nostro Paese) e una selezione dell’archivio storico del festival, Diamonds Are Forever a cura di Alina Marazzi quest’anno, con la firma del Premio Nobel per la Letterature, la scrittrice Annie Ernaux, del The Super-8 Years. La giuria è composta da Jordan Cronk (Los Angeles), Heidi Fleisher (USA, Parigi) e Paolo Moretti (Italia).

Il festival è inaugurato il sabato 5 novembre alle ore 21:00 dalla prima nazionale del documentario di Marten Persiel, Everything Will Change, prodotto dalla Wim Wenders Grant Film, distribuito in Italia su Cloud 9, focalizzato sul discutere il futuro dell’ambiente. Il film invita il pubblico a viaggiare in un futuro distopico, situato nel 2054, in compagnia di tre anticonformisti che si abbandonano ai ricordi di una bellezza naturale che oggi sembra così lontana, sempre più distante. Il tema della sensibilità necessaria per combattere per l’amore per la nostra Terra presentata nel documentario si ritrova anche nell’invito a ravvicinarsi alla musica, all’arte, non lasciandosi essere assorbiti da un’iperattività comune oggi giorno. Questo è il tema del primo documentario il primo giorno che si svolge tutto al Cinema La Compagnia: Rewind & Play di Alain Gomis alle ore 15:00, che racconta la grande sensibilità del noto pianista jazz Thelonius Monk, in contrasto a come spesso presentato dai media. Alle ore 16:00, è proiettato Il valore della donna e il suo silenzio di Gertrud Pinkus, storia ironica e malinconica di un’emigrante del Sud Italia nella Germania degli anni Settanta. La prima giornata finisce con Happy Pills di Robert Arnaud e Paolo Woods alle ore 18:30, una sfida alla normalizzazione di medicinali come soluzione per la felicità.

Inoltre, tra i molti altri premi partecipi del festival, sono presentati al vari lungometraggi come parte del concorso internazionale. Sempre al cinema La Compagnia, il 6 novembre, How to Save a Dead Friend di Marusya Syroechkovskaya, il 7 novembre Fragments From Heaven di Adnane Baraka, l’8 novembre Eami di Paz Encina, il 9 novembre il film norvegese The Eclipse di Nataša Urban, il 10 novembre Another Spring di Mladen Kovačević e l’11 novembre Matter Out of Place di Nikolaus Geyrhalter.

Il programma di altri film e premi continua sul sito ufficiale del Festival dei Popoli, occasione di grande stimolo e contribuzione culturale transnazionale.

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Florence: the 63rd Festival of Civilisations

From November 5th to 13th, 2022, the city of Florence invites the public to the Festival of Civilisations, an opportunity to stimulate a dialogue on the common challenges of our era through documentaries. One hundred documentaries recount the challenges of the future, with particular attention to the climate and the environment, with images of great directors such as Guzman and Herzog. Delicate and important stories such as that of the G8 in Genoa, the GKN workers, followed by stories of the island with a focus on Florence and the life of Margherita Hack, are all part of this project.

The program presents the works of the International Competition (18 unpublished in Italy), the Italian Competition (7 unpublished national young talents in Italy) and a selection of the historical archive of the festival, Diamonds Are Forever curated by Alina Marazzi this year, with the signature of the Nobel Prize for Literature, the writer Annie Ernaux, The Super-8 Years. The jury is composed of Jordan Cronk (Los Angeles), Heidi Fleisher (USA, Paris) and Paolo Moretti (Italy).

The festival is inaugurated on Saturday November 5th at 9 pm by the national premiere of Marten Persiel’s documentary, Everything Will Change, produced by Wim Wenders Grant Film, distributed in Italy on Cloud 9, focused on discussing the future of the environment. The film invites the public to travel to a dystopian future, located in 2054, in the company of three nonconformists who abandon themselves to memories of a natural beauty that today seems so distant, increasingly distant. The theme of sensitivity necessary to fight for the love for our Earth presented in the documentary is also found in the invitation to get closer to music, art, not letting ourselves be absorbed by a hyperactivity common today. This is the theme of the first documentary on the first day that takes place at the Cinema The Company: Rewind & Play by Alain Gomis at 3 pm, which tells the great sensitivity of the well-known jazz pianist Thelonius Monk, in contrast to how often presented by the media. At 4 pm, The value of the woman and her silence by Gertrud Pinkus, an ironic and melancholic story of an emigrant from southern Italy to Germany in the seventies, is screened. The first day ends with Happy Pills by Robert Arnaud and Paolo Woods at 6:30 pm, a challenge to the normalization of medicines as a solution for happiness.

In addition, among the many other prizes participating in the festival, they are presented at various feature films as part of the international competition. Also at the cinema La Compagnia, on November 6th, How to Save a Dead Friend by Marusya Syroechkovskaya, on November 7thFragments From Heaven by Adnane Baraka, on November 8thEami by Paz Encina, on November 9th, the Norwegian film The Eclipse by Nataša Urban, on November 10th, Another Spring by Mladen Kovačević and on November 11th, Matter Out of Place by Nikolaus Geyrhalter.

The programme of other films and awards continues on the official website of the Festival of Civilisations, an opportunity for great encouragement and transnational cultural contribution.